26.10-17
Polkiessani käynnistyspoljinta, todetakseni että, kone ei ole jumissa, havaitsin että, poljin jää pohjaan, eikä palauta.
TYÖVAIHEET + HAVAINNOT
Variaattorikopan kannen irroitus
1. Irroita käynnistyspolkimen kiinityspultti kokonaan
2. Vede käynnistyspoljinta itseäsi kohti,irroitaaksesi poljin.
Älä käännä poljinta, polkimen ja akselin boorit vaurioituvat!
3. Irroita polkimen takana oleva lukkoprikka (nerkitty kuvaan ponaisella pisteellä) lukkoprikka pihdeillä.
4. Lukkoprikan takana on vielä toinen prikka,(punainen piste) joka irtoaa sormin.
Kun prikat on irroiteltu
Tähän mennessä irroitetut osat
(Polkimen pultti, laitettu takaisin polkimeen, katoamisen estämiseksi)
Variaatorikopan kannen etuosassa, olevaa muovista ilmaputkea, ei ole pakko irroittaa
Minun tapauksessani, irroitus oli aiheelinen, kuten kuvasta voi päätellä
5. Irroita variaatori kopan kaikki pultit, 8mm hylsyllä, ei onnistu lenkkiavaimella
Pultit saattavat olla tosi tiukassa, varsinkin jos niitä ei ole koskaan avattu tai, aikaisemmasta avaamiseta on kulunut pitkä aika.
Voi käydä kuten kävi minulle
6. Irroita variaattorikopan kansi, vetämällä sitä itseäsi päin, varaudu siihen että joudut koputtelemaan variaatorikopan kantta, kevyesti kumivasaralla, tavallinen vasata voi halkaista tai hajoittaa alumiinisen variaattorikopan kannen.
Ruuvimeisseli, puukko ja taltta ovat, myös vääriä työkaluja, variaattorikopan kannen irti saamiseksi.
Niillä rikot variaattorikopan tiivisteen sekä variattorikopan että variaattorikopan kannen reunat jotka, pitää olla tiiviis jotta, variaattorikopan sisälle ei pääse vettä, hiekkaa ja kuraa.
Kun variaatorikopan kansi on saatu irti ja, kannen sisältä löytyy hapettumaa ja mustaa purua, ei ole syytä huoleen, musta puru on variaattorihihnan kulumisesta syntyvää purua.
Startttimoottorin behdikdix holkki (punainen piste) jäi minulta variaattorikopan kantta irroittaessa, bendix:sin päähän
Jotta oikea kohta holkille löytyy, hieman selkeämpi kuva, holkki merkitty punaisella pisteellä.
Seutaavat 3 kuvaa joissa, likaisimmat kohdat variaattorikopan kannen sisältä.
Myös variaattorihihnan alta, variaattorikopasta löytyi kuminpurua
Tässä nyt on syy miksi, käynnistyspolkimeni ei palauta.
Käynnistyspolkimen mekasismi, likainen ja kuiva
Käynnistyspoljin mekasismin purkaminen
1. Irroita käsin, ylöspäin nostamalla, punaisella merkitty, käynnistyspolkimen pikkuratas.
Solifer XTR:ssä osa irroitettuna näyttää tältä
2. Pikkurattaan alta löytyy prikka
Pikkuratas + prikka
3. Irroita palautusjousi, punaisella merkitystä kohdasta, nostamalla jousen päätä ylöspäin
Lähikuva jousen nostopäästä
5. Puolikuurataan ja palautusjousen alta löytyy. muovirengas joka irroitetaan käsin.
Muovirengas
Tässä irralaan kaikki, äsken irroitetut osat
Variaattorikopan kansi, ilman osia
Siinä se nyt on, ilman osia, pesu valmiina.
Kumipurun pehmittämiseksi ja hapettumien poistamiseksi aloitin kannen puhdistamisen öljyllä.
Öljyämisen jälkeen, lämmintä vettä ja Fairia sumutepullosta, huutelu paineperurilla
Variaattorikopan kansi sisältä, pesun jälkeen
Seuraavaksi luvassa ohjeita ja kuvia siitä, miten osat laitetaan, takaisin paikoileen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti