torstai 26. lokakuuta 2017

Käynnistyspolkimen korjaus osa:1 osien purkaminen

26.10-17
Polkiessani  käynnistyspoljinta, todetakseni että, kone ei ole jumissa, havaitsin että, poljin jää pohjaan, eikä palauta.



TYÖVAIHEET + HAVAINNOT

Variaattorikopan kannen irroitus
1. Irroita käynnistyspolkimen kiinityspultti kokonaan
2. Vede käynnistyspoljinta itseäsi kohti,irroitaaksesi poljin.
Älä käännä poljinta, polkimen ja akselin boorit vaurioituvat!
3. Irroita polkimen takana oleva lukkoprikka (nerkitty kuvaan ponaisella pisteellä) lukkoprikka pihdeillä.

4. Lukkoprikan takana on vielä toinen prikka,(punainen piste) joka irtoaa sormin.



Kun prikat on irroiteltu


Tähän mennessä irroitetut osat
(Polkimen pultti, laitettu takaisin polkimeen, katoamisen estämiseksi)


Variaatorikopan kannen etuosassa, olevaa muovista ilmaputkea, ei ole pakko irroittaa


Minun tapauksessani, irroitus oli aiheelinen, kuten kuvasta voi päätellä


5. Irroita variaatori kopan kaikki pultit, 8mm hylsyllä, ei onnistu lenkkiavaimella


Pultit saattavat olla tosi tiukassa, varsinkin jos niitä ei ole koskaan avattu tai, aikaisemmasta avaamiseta on kulunut pitkä aika.
 Voi käydä kuten kävi minulle


1 alpulteista katkesi


6. Irroita variaattorikopan kansi, vetämällä sitä itseäsi päin, varaudu siihen että joudut koputtelemaan variaatorikopan kantta, kevyesti kumivasaralla, tavallinen vasata voi halkaista tai hajoittaa alumiinisen variaattorikopan kannen.
Ruuvimeisseli, puukko ja taltta ovat, myös vääriä työkaluja, variaattorikopan kannen irti saamiseksi.
Niillä rikot variaattorikopan tiivisteen sekä variattorikopan että variaattorikopan kannen reunat jotka, pitää olla tiiviis jotta, variaattorikopan sisälle ei pääse vettä, hiekkaa ja kuraa.

Kun variaatorikopan kansi on saatu irti ja, kannen sisältä löytyy hapettumaa ja mustaa purua, ei ole syytä huoleen, musta puru on variaattorihihnan kulumisesta syntyvää purua.


Startttimoottorin  behdikdix holkki (punainen piste) jäi minulta variaattorikopan kantta irroittaessa, bendix:sin päähän


Oikea paikka holkille on, variaattorikopan kannen sisällä, punaisella pisteellä merkitty kohta.


Jotta oikea kohta holkille löytyy, hieman selkeämpi kuva, holkki merkitty punaisella pisteellä.


Seutaavat 3 kuvaa joissa, likaisimmat kohdat variaattorikopan  kannen sisältä.




Myös variaattorihihnan alta, variaattorikopasta löytyi kuminpurua


Tässä nyt on syy miksi, käynnistyspolkimeni ei palauta.
Käynnistyspolkimen mekasismi, likainen ja kuiva


Käynnistyspoljin mekasismin purkaminen
1. Irroita käsin, ylöspäin nostamalla, punaisella merkitty, käynnistyspolkimen pikkuratas.

Solifer XTR:ssä osa irroitettuna näyttää tältä


2. Pikkurattaan alta löytyy prikka

Pikkuratas + prikka


3. Irroita palautusjousi, punaisella merkitystä kohdasta, nostamalla jousen päätä ylöspäin

Lähikuva jousen nostopäästä


Jousen pää ylös nostettuna


4. Nosta ylöspäin puolikuuratas sekä, palautusjousi käsin.

5. Puolikuurataan ja palautusjousen alta löytyy. muovirengas joka irroitetaan käsin.

Muovirengas


Tässä irralaan kaikki, äsken irroitetut osat


Variaattorikopan kansi, ilman osia


Siinä se nyt on, ilman osia, pesu valmiina.


Kumipurun pehmittämiseksi ja hapettumien poistamiseksi aloitin kannen puhdistamisen öljyllä.
Öljyämisen jälkeen, lämmintä vettä ja Fairia sumutepullosta, huutelu paineperurilla


Variaattorikopan kansi sisältä, pesun jälkeen




Seuraavaksi luvassa ohjeita ja kuvia siitä, miten osat laitetaan, takaisin paikoileen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti